Pitääkö kaikki aina suunnitella etukäteen jos haluaa reissata?

Minua on aina kiehtonut ajatus lähteä matkalle suoraan – ex tempore. Siis siten, että ottaisi vaan repun (jossa tärkeimmät tarvikkeet) ja kameran, hyppäisi auton rattiin ja lähtisi matkaan. Päämäärää voisi sitten suunnitella siinä ajaessa ja tarvittaessa muuttaa suuntaa juuri siten kun tuntuu. Onko pakko aina suunnitella kaikki etukäteen ja varata kaikki majoitukset jo hyvissä ajoin?

Eihän sitä voi tietää jos ei kokeile. Elokuussa 2018 päätin kokeilla ja Marko oli ajatukseen myös myöntyväinen. Pitää toisaalta mainita, että chatissä kyllä keskustelimme etukäteen minne sitä voisi suunnata ja muutama vaihtoehtokin meillä oli. Kun päivä sitten koitti, emme olleet valinneet niistä vielä yhtäkään. Minä olin valmiiksi jo reissussa, joten se tärkemmät tarvikkeet sisältävä laukku oli jo olemassa. Kameralaukku vaan sen lisäksi autoon ja aikaisin aamulla liikenteeseen.

Ensimmäinen etappi oli varsin selvä. Oulaisista Posiolle Markoa hakemaan. Mahdollisia reittivaihtoehtojakaan ei kovin montaa ole (jos ei sitten lähde sorateille seikkailemaan), joten valitsin suosiolla sen nopeimman ja tylsimmän reitin. En katsonut tässä kohtaa vielä olevani sillä varsinaisella matkalla. Kun Marko sitten Posiolla hyppäsi auton kyytiin, pohdimme mihin suuntaan sitten lähdetään. Vaihtoehtoina oli lähinnä Rovaniemelle päin tai sitten suoraan pohjoiseen kohti Kemijärveä. Valitsimme lopulta jälkimmäisen, koska reitti oli minulle vielä tuntematon.

Ajelimme Maaninkavaarantietä pohjoiseen ja nautimme maisemista. Pysähdyimme kuvaamaan juurikin niin monta kertaa kuin halusimme (monta) emmekä pitäneet etenemisen suhteen mitään kiirettä. Kun iltapäivä sitten alkoi kääntyä illan puolelle ja söimme Kemijärven ABC:lla poronkäristystä, oli aika pohtia missä me viettäisimme yön. Meillä ei siis ollut varauksia yhtään mihinkään. Lopulta päätimme mennä Sallatunturille, sillä Marko oli siellä olevaa Sallatunturin Tuvat –majoitusta katsellut joskus aiemmin. Varasimme mökin (tai käytännössä puolikkaan mökkiä) Booking:in kautta ja varausvahvistus tuli jonkin ajan päästä jo ajaessamme sinne päin.

Paluu oli jo seuraavana päivänä eli tämä oli hyvin lyhyt reissu. Parasta tässä reissussa oli kuitenkin juuri tuo vapaus valita suunta sen hetkisen mielentilan mukaan ja varata majoitus vasta sitten, kun tietää missä on ja mihin haluaa päätyä. Kuvaamisen kannalta oli mukava pysähdellä aina kun siltä tuntui, koska ei ollut kiire mihinkään. Kiire tappaa monta kivaa asiaa.

Ulkomailla en tätä matkustamistapaa ole vielä testannut, sillä se vaatii enemmän aikaa. Lähimmäksi tuota pääsin vuoden 2016 Skandinavian kiertueella, kun majoitukset ja laivamatkat varattiin 2 päivää ennen lähtöä. Siltikin kaikki reissun majoitukset olivat varattuna ennen lähtöä, joten ei mene aivan ex tempore reissusta. Perheen kanssa matkustaessa etukäteen suunniteltu on kuitenkin se turvallisempi tapa.

Oletko sinä uskaltanut lähteä matkaan ilman mitään etukäteisvarauksia tai edes reittisuunnitelmaa? Olisin iloinen, jos kertoisit kommenteissa omista kokemuksistasi.

4 KOMMENTIT

1. Olen tehnyt pari tällaista isompaa matkaa. Vuonna 2005 suuntasin autolla Eurooppaan. Varattuna oli laivamatka Turku-Tukholma ja Kööpinhamista pari yötä. Muuten mentiin autolla aina eteenpäin (ilman navigaattoria, paperikartat) ja iltaisin aina yöksi jonnekin. Kuukausi kierrettiin 11 eri maassa. Vuonna 2008 USA lennot Bostoniin ja auto kuukaudeksi. Sitten vaan lähdettiin ajamaan New England opaskirjan varassa + navigaattorilla eri paikkoja. Iltaisin aina katsottiin seuraavaa kohdetta ja soiteltiin hotelliin tai ajettiin vaan motellin pihaan ja yöksi. Välillä meni ihan säätämiseksi.. Nykyään suunnittelen matkat tarkalla ohjelmalla, varsinkin jos on useampia lentoja ja autonvarauksia eri maissa — varsinkin jos maat Euroopan ulkopuolella.

• Kyllähän siinä varmasti on välillä säätämistä. Nykyään kun on bookingit ja vastaavat ni se hieman helpottaa.

Ja high-seasonilla voi olla enemmän vaikeuksia. Noi mainitsemasi reissut kuulostaa kyllä lähtökohtaisesti hienolta

• Kävin lukaisemassa sun koosteen. Varsinkin lopun vinkkilista oli hyvä. Noista paikoista saa varmasti enempi irti, jos ees tien päällä vähän hakee mitä tulevassa kohteessa vois olla.

Pitänee yrittää jossain vaiheessa lukaista tuo matkakertomuskin.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.